Co można uznać za koszty przy prowadzeniu działalności gospodarczej?

Prowadząc działalność gospodarczą, wedle obowiązujących przepisów wiele wydatków możemy uznać jako koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Pozwala to na zmniejszenie do zapłaty podatku VAT (różnicy pomiędzy VAT-em należnym, a VAT-em naliczonym) oraz na pomniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem od dochodów (PIT lub CIT). Jeżeli prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą, możemy zaoszczędzić nawet kilkaset złotych miesięcznie dzięki odpowiedniej optymalizacji podatkowej.

Wydatki na mieszkanie/lokal

Jeżeli mamy siedzibę firmy w miejscu zamieszkania, to czynsz i opłaty za lokal możemy wrzucić w koszty. Ważne jest tutaj wyliczenie jaki procent mieszkania/domu wykorzystujemy pod działalność. Ten procent wyliczamy z kwoty za czynsz i opłaty (np. za prąd) i uwzględniamy w kosztach.

Wydatki na samochód – paliwo, naprawy

Samochód możemy wpisać do ewidencji środków trwałych – wtedy wszystkie naprawy czy koszty paliwa będą stanowiły koszt (uwaga – VAT odliczamy tylko w 50%). Możemy również wykorzystywać prywatny samochód do celów służbowych. Przy tej drugiej wersji ważna będzie prowadzona tzw. kilometrówka i to według niej wpiszemy koszty.

Rachunek za telefon, Internet

Telefon i Internet to jedne z podstawowych narzędzi każdego przedsiębiorcy. Chyba nikt nie wyobraża sobie prowadzenia firmy bez tych dwóch elementów. Rachunki za nie bez obaw można wpisać jako koszty uzyskania przychodu.

Zakup sprzętu komputerowego

Nowy komputer, smartfon, tablet, drukarka, myszka, monitor, aparat fotograficzny, obiektyw, kamera, statyw, a czasem nawet telewizor (jak np. prowadzimy prezentacje i służy on nam do prezentowania informacji dane grupie osób). Każdy sprzęt który wykorzystujemy w naszej działalności jest kosztem uzyskania przychodu. Pamiętajmy tylko, że sprzęt powyżej 3,5 tysiąca złotych podlega amortyzacji.

Koszty utrzymania strony internetowej

Co roku musimy opłacić domenę i serwer na którym się znajduje się nasza strona internetowa. Do tego dochodzą koszty jej obsługi przez firmę zewnętrzną (o ile sami się nią nie zajmujemy). Każdy z tych elementów wpływa na koszty uzyskania przychodów.

Wydatki na usługi księgowe

Mało kto decyduje się na prowadzenie księgowości samodzielnie. Nawet w przypadku uproszczonej formy i tak korzystamy czy to z usług biur księgowych czy programów dostępnych np. w chmurze. W drugim przypadku wystarczy regularnie wprowadzać wszystkie dokumenty, a wszelkie obliczenia i kwoty podatków do zapłaty zostaną obliczone automatycznie. Wszystko ma jedną wspólną cechę – kosztuje, a wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów.

Koszty podróży służbowej

Jeżeli wybieramy się w podróż służbową np. pociągiem lub samolotem – bilety również możemy uznać za koszty uzyskania przychodów. Podobnie będzie w przypadku wyprawy autem i opłaty za autostrady.

To tylko kilka z podstawowych przykładów. Są jeszcze szkolenia, branżowe czasopisma, konferencje, wizytówki, ubezpieczenia, odsetki bankowe i wiele więcej. Pamiętajmy, by wszelkie wydatki mieć udokumentowane rachunkami, fakturami, dowodami zakupu, biletami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *