Ciekawostki o marketingu w biznesie

Marketing w biznesie ma nieocenioną rolę. Przekazując wiedzę zebraną z różnych poradników, można zacząć od podania kilku technik marketingowych, które mogą posłużyć biznesowi. Są to np. bundling. Polega on na sprzedaży produktów w zestawach. Łączy się przykładowo w pakiet świąteczny szampon, odżywkę i maskę do włosów.

Klient ma gotowy prezent na święta w jednej paczce. Osoba kupująca ma poczucie, że płaci mniej za jedną złożoną z kilku produktów rzecz, niż jeżeli miałaby kupić te same artykuły osobno. Nie zawsze jednak jest prawdą, że zestaw kosztuje mniej od pojedynczych towarów. Inną z technik jest cross-selling, polegający na proponowaniu klientom, którzy zostali już wcześniej pozyskani, usług czy produktów innych od tych z jakich korzystają w danej chwili bądź skorzystali już wcześniej. Kolejna z metod to oferowanie usług testowych albo produktów. Nie trzeba pisać, dlaczego tego typu działania są tak skuteczne, gdy chce się kogoś do czegoś namówić. Poczęstowanie próbnym cukierkiem z nowej serii czy kawałkiem nowego sera każdego zachęci do kupienia całego towaru.

Nie tak małe kłamstewka marketingowe

Ciekawą kwestią w obszarze marketingu w biznesie jest to, czy działania jakimi posługują się firmy są uczciwe wobec klienta. O co konkretnie chodzi? Mowa o tym czy czynności marketingowe firm nie przekazują ludziom fałszywej informacji, która jest skonstruowana w taki sposób by dać złudzenie podarowania czegoś lepszego niż w rzeczywistości. Chodzi np. o reklamowanie produktów jako lepsze od innych, choć w rzeczywistości takie nie są. Oczywiście odpowiedź jest jasna. Handlowcy często, używając tutaj eufemizmu – nie mówią prawdy – klientom.
Wymuszanie na rodzicach kupna drogich zabawek by ich dzieci miały najnowsze gadżety i sugerowanie, że bez nich będą nieszczęśliwe czy przedstawianie np. batonów albo jogurtów jako bardzo zdrowe, a w rzeczywistości nadmiernie podwyższających poziom cukru czy powodujących inne niemiłe schorzenia zdrowotne, to norma. Wskazane działania są przejawem nieszczerości wobec potencjalnych nabywców. Ktoś powie, że nikt nie jest zmuszony do kupienia danego produktu, ale pytanie czy okłamywanie w kwestii jakości produktu, jego np. walorów zdrowotnych nie wpływa na naszą błędną wiedzę.

Czy wiesz co dzieje się wokół Ciebie?

Ostatnią sprawą, o której dobrze jest napisać, to złożoność działań w obszarze marketingu w biznesie. Istnieją dzisiaj studia wyższe zajmujące się tym obszarem. Potrzeba wielu tygodni, lat spędzonych na uczelniach by poznać wszystkie zagadnienia związane z tym obszarem. Trzeba zrozumieć wiele pojęć się z nim łączących jak m.in. pomiar, analiza, smarketing (nowe pojęcie – bardzo popularne), strategia czy produkt. Fakt iż powstały tego typu kierunki, świadczy o tym jak wiele działań podejmuje się by zadowolić klienta. Przeciętna osoba nie związana z tą dziedziną nie ma pojęcia jak skutecznie tuż obok niej przeprowadzane są akcje marketingowe firm. Reklamy jednej firmy u drugiej (u lekarza sąsiedniej apteki), szereg produktów ustawionych przy kasach, gdy klient oczekuje w kolejce albo zniżki na kolejne produkty zakupione w danym sklepie to tylko część z nich. Najważniejsze w tym wszystkim jest odróżnianie w miarę możliwości tego co w rzeczywistości jest naprawdę dla nas korzystne od tego co jest po prostu świetnie przedstawione.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *